Børnegården Sct. Anna har følgende mål for børnenes sprogudvikling

Generelle sprogfærdigheder

-Børnene skal udvikle et nuanceret ordforråd

-Børnene skal lære de sproglige spilleregler

Situationsuafhængigt sprog

-Børnene skal udvikle et situationsuafhængigt sprog

Sproglig opmærksomhed

-Børnene skal lære at pjatte og eksperimentere med sproget

Erfaringer med litteratur, læsning og skrivning

-Børnene skal have erfaringer med både klassisk og nyt børnelitteratur

-Børnene skal få erfaringer med bogstaver

Dialogisk læsning 

Dialogisk læsning betyder samtale under oplæsningen. Forskning viser, at denne måde at læse bøger på styrker børns sprogtilegnelse. Det at læse bøger bliver sjovt og dynamisk, fordi børnene helt konkret leger sig til sproget. Ved hele tiden at få spørgsmål til billeder og tekst, formulere ord og sætninger, gentage rim og remser, forholde sig til historiens indhold osv. er børnene konstant mere opmærksomme og åbne for læring. Som resultat heraf styrkes både deres sprog, deres interesse for læsning og deres glæde ved at lære.

Derfor anbefaler vi her fra Børnegården Sct. Anna følgende bøger, der er oplagte til dialogisk læsning, idet de er fyldt med spørgsmål og sproglige opgaver til børnene. Bøgerne henvender sig til børn fra ca. 3 år og opefter.

”Moris og strømpen” af Lotta Olsson Anderberg

”Troldetårnet” af Mette Kappel

”Jeg vil have et telt” af Tony Ross

”Mis med de blå øjne” af Egon Mathiesen

”Søren Splejs” serien af Anthony Browne

”Axel elsker biler” af Marianne Iben Hansen

”Find kanintyven, snus” af Anne Petersen

”Store monstre græder ikke” af Kalle Güettler

”Hvor er Villy” af Naja Marie Aidt

”Rødhætte” af Brdr. Grimm

”Mustafas kiosk” af Jakob Martin Strid

”Knæskade, spillefugl, hængerøv og andre mærkelige udtryk” af Dorte Karrebæk

”Finn Herman” af Mats Letén

”Gennem skoven” af Anthony Browne

”Derfor prutter man” af Kim Fupz Aakeson

”Og så er det godnat” Gyldendals Store Fortællerbog 2005

”Mester mester mester” af Thomas Winding

Derudover anbefaler vi også:

Aktive fortællinger, rim og remser. Hver historie lægger op til at aktivere børnene sprogligt og indimellem også kropsligt.

Leg sproget frem. En bog med 100 sproglege for 3-8 årige.

Søren Sørøver og andre alfabetrim. Hver side er fyldt med tegninger af figurer, som starter med det pågældende bogstav. Oplagt til sproglege og snakke om alfabetet. Inkl. CD.

De 3 ovenstående bøger kan bestilles på mail: lotte.salling@mail.dk

Det, der er vigtigt, når I læser bøger sammen jeres barn er altså, at I får jeres barn til at fortælle og snakke med om, hvad der sker i historien.

God fornøjelse.

Forældresamarbejde

Ved alle forældresamtaler taler vi med forældrene om barnets sproglige udvikling. Vi tager bl.a. udgangspunkt i Århus Kommunes pjece ”Sproglig udvikling – et fælles ansvar”. Derudover fortæller vi om, hvordan vi arbejder med sprog og giver ideer til, hvad forældrene kan gøre derhjemme. Et halvt år inden skolestart tilbydes en Statusudviklingssamtale. Materialet der bruges til samtalen kræver, at forældrene forbereder sig hjemmefra.

Fra pjecen "Sproglig udvikling – et fælles ansvar"

Ved du, at -

- det lill barn taler mest om det, der sker her og nu. Børnehavebarnet taler også om det, der er sket og skal ske?

- ordforrådet udvikler sig med stor hast i 3-6 årsalderen?

- børn, der møder mange ord, lærer mange ord?

- der er sammenhæng mellem det antal ord, et 2-3 årigt barn kender og barbets læseforståelse som 16 årig?

- børn leger og eksperimentetet med at skrive og læse? Dette har stro betydning for deres seneres læse- og skriveudvikling.

Efter aftale med bestyrelsen kan der holdes forældremøder osv., hvor bl.a. sprog kan være på dagsordenen. Her kan der gennemgås, hvordan vi i Børnegården Sct. Anna arbejder med sprog samt hvad forældrene kan gøre derhjemme for at stimulere barnets sprog. Der kan endvidere blive givet ideer til, hvordan man hjemme kan arbejde med legeskrivning og legelæsning.